Tärkein oppi matkallani nollasta miljoonaan: Mikä useimmiten estää liiketoimintaasi kasvamasta?
- Tomas Laaksonen
- Oct 15, 2024
- 3 min read
Updated: Oct 20, 2024
Oletko koskaan miettinyt, miksi liiketoimintasi ei kasva toivotulla tavalla, vaikka tekisit töitä lähes kaikki päivän tunnit? Mitä jos ongelma ei olekaan siinä, kuinka paljon teet töitä, vaan siinä, että olet ohjattu keskittymään vääriin asioihin?
Jos liiketoimintasi ei ole aikoihin muuttunut parempaan suuntaan, vaikka käytät kaiken aikasi siihen, voi olla, että olet juuttunut vanhoihin toimintatapoihin ja uskomuksiin, jotka eivät vie sinua eteenpäin.
Meillä kaikilla on erilaisia uskomuksia, että jotkin asiat ovat vain tietyllä tavalla – mutta mitä jos juuri nämä uskomukset estävät meitä pääsemästä eteenpäin?
Yrityksen kasvun tiellä olevat esteet eivät aina ole niitä, joita ensisilmäyksellä kuvittelemme. Monesti keskitymme näkyviin haasteisiin, kuten mainontaan, verkkosivujen optimointiin, sisällön tuottamiseen, seuraajamäärien kasvattamiseen tai brändin näkyvyyden lisäämiseen. Vaikka nämä tehtävät ovat osa liiketoimintaa, ne harvoin ovat yrityksen todellinen kasvun rajoite.
Todellinen haaste voi olla syvemmällä liiketoimintamme rakenteissa. Myös kuvitteellinen kiire, joka syntyy näistä monista pienistä, ei-kriittisistä tehtävistä, on usein pelkkä uskomus siitä, että kaikki nämä asiat ovat tärkeitä. Todellisuudessa tämä kiire vain estää meitä keskittymästä siihen, mikä olisi todella tärkeää kasvun kannalta.
Miksi rajoittavat uskomukset saattavat olla niin vaarallisia?
Rajoittavat uskomukset estävät meitä näkemästä tilaisuuksia, jotka voisivat tuoda merkittävää kasvua. Ne voivat olla ajatuksia, kuten "Olen jo kokeillut kaikkea" "tämä ei toimi minun alallani", "kasvu vaatii valtavia resursseja, joita minulla ei ole", "minulla ei ole aikaa" tai "olen liian kiireinen". Näihin liittyy usein myös pelko siitä, että epäonnistumme, mikä voi estää meitä ottamasta ensimmäistä askelta kohti muutosta. Näiden uskomusten myötä suljemme oven mahdollisuuksilta jo ennen kuin annamme niille tilaisuuden ja pysymme vain paikoillaan. Kasvun ensimmäinen askel onkin tunnistaa nämä uskomukset ja haastaa ne.
Murra uskomukset ja avaa tie kasvulle?
Kyseenalaista omat ajatuksesi: Aloita pohtimalla, mitkä uskomukset saattavat pitää sinua paikoillaan. Kysy itseltäsi, ovatko ne todella totta vai ovatko ne vain esteitä, joita olet itse asettanut. Esimerkiksi, onko todella niin, että tämä ei toimi minulle, vai onko kyseessä vain aiempien kokemusten ja muiden ihmisten tarinoiden perusteella muodostunut käsitys? Usein kuulee myös sanottavan, että en ehdi tai olen liian kiireinen. Usein, kun sanomme 'olen liian kiireinen', se on vain kaunisteltu versio siitä, että emme pidä kyseistä asiaa tarpeeksi tärkeänä.
Olet varmasti joskus kuullut vastaukseksi että "ei ehdi, on kauhea kiire". kuvitellaan että sama henkilö saa hetkeä myöhemmin yllättävän puhelun Veikkaukselta: "olet voittanut pääpalkinnon ja häntä pyydetään saapumaan Helsinkiin seuraavana päivänä noutamaan palkinto. Yhtäkkiä aikaa löytyykin, eikö? Tämä vahvistaa sen, että 'kiire' on usein vain mielentila – kun jokin asia on mielestämme tarpeeksi tärkeä, löydämme sille aikaa. Tämä esimerkki osoittaa, kuinka kiire voi olla pelkkä uskomus, jonka voimme tarvittaessa murtaa ja korvata todellisilla prioriteeteilla.
Keskity liiketoimintasi suurimpaan rajoitteeseen: Liiketoiminta on täynnä loputtomia haasteita. On kuitenkin aina yksi kriittinen tekijä, joka rajoittaa kasvua enemmän kuin mikään muu. Se voi olla rajallinen luontainen kysyntä, asiakaspidon haaste, palveluprosessi tai jopa oma ajattelumallisi. Kun tämä rajoittava tekijä poistetaan, kasvu on mahdollista – mutta on tärkeää ymmärtää, että nämä tekijät eivät poistu ikuisesti.
Liiketoiminnan kasvaessa tilalle tulee aina uusi rajoite, joka vaatii tunnistamista ja ratkaisemista. Tämä prosessi on jatkuvaa: kun yhden poistaa, seuraava nousee esiin.
Hyvänä esimerkkinä eräs asiakasyritys huomasi, kun analysoimme heidän liiketoimintaansa, että he olivat jo vuosien ajan kokeilleet monia asioita mutta todellisuudessa keskittyneet vain yhteen asiaan: heidän yrityksensä löydettävyyteen. Tämä oli sisältänyt mm. uusien verkkosivujen teon kahteen kertaan, mainoskokeilut Googlessa, Facebookissa, lehdissä sekä flyereiden jakamisen. Analyysin aikana huomasimme nopeasti, että heidän todellinen haasteensa ei ollut näkyvyys, vaan se, miten saataisiin kiinnostuneet ihmiset ottamaan seuraava askel.
Käytännössä he ohjasivat ihmisiä umpikujaan, ja kun tämä ei toiminut, he yrittivät vain saada lisää ihmisiä samaan paikkaan. Kun he keskittyivät näiden asioiden muuttamiseen, tämä vaikutti positiivisesti koko liiketoiminnan kasvuun. Tämän vuoksi painotan usein, että on tärkeää tunnistaa ne tekijät, jotka todella rajoittavat liiketoimintaasi etenemästä, ja keskittyä niiden parantamiseen.
Kun olet tunnistanut, mikä todella pitää liiketoimintaasi paikallaan, on aika toimia. Kokeile uutta lähestymistapaa, testaa erilaisia strategioita ja ole valmis myös epäonnistumaan – koska jokainen epäonnistuminen tuo sinut nopeammin lähemmäksi toimivaa ratkaisua kuin pysyminen paikallaan. Tärkeintä on olla valmis muuttumaan ja oppimaan matkan varrella.
Kasvun avaimet ovat jo käsissäsi
Liiketoiminnan kasvattaminen ei aina vaadi valtavia investointeja tai mullistavia muutoksia. Kuten asiakasyrityksemme tapauksessa, tuo muutos vaati vain muutaman päivän taustatyötä ja yhden päivän toteuttamiseen. Usein kyse on pienistä muutoksista ajattelutavassa ja keskittymisestä oikeisiin asioihin. Kun keskityt poistamaan todelliset esteet kasvusi tieltä ja haastat omat uskomuksesi, huomaat, että liiketoimintasi voi alkaa kasvaa kuin itsestään.
PS: Sinulla on kyky rakentaa menestyvä liiketoiminta ja herätä joka päivä tekemään asioita, jotka innostavat sinua. Jokainen haaste on mahdollisuus oppia, ja kun selätät epävarmuudet, luotat vaistoihisi ja voitat esteet, menestys on ulottuvillasi. Ainoa tapa hävitä on luovuttaa, sillä loppujen lopuksi kaikki on sinusta kiinni. Uskalla unelmoida suuria ja ajatella toisin, riko rajoja ja tee se, mitä muut pitävät mahdottomana.
Comments